Friday 24 May 2024

Buaya 180kg Masuk Taman Awam

Di Taman Awam Teluk Likas, Jalan Tun Fuad Stephens, Kota Kinabalu, seekor buaya sepanjang kira-kira tiga meter berjaya ditangkap dalam parit tengah malam tadi.


Buaya 180kg Masuk Taman Awam

Kehadiran reptilia itu disedari oleh beberapa pengunjung yang kebetulan lalu berhampiran kawasan parit di taman awam berkenaan pada 12 tengah malam.

Pegawai APM Daerah Kota Kinabalu, Kapten (PA) Aizex Junior Simon berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian itu daripada seorang pengadu pada 12.10 tengah malam.

Menurutnya, sepasukan pegawai dan anggota APM Kota Kinabalu diketuai Staf Muda (PA) Safaruddin Rusline kemudiannya digerakkan ke lokasi kejadian.

"Menurut laporan, pengadu memaklumkan terdapat seekor buaya di dalam parit di kawasan taman awam berkenaan.

"Sebaik pasukan operasi tiba di lokasi didapati seekor buaya berada di dalam parit dan operasi menangkap buaya itu segera dijalankan bersama pasukan bomba," katanya ketika dihubungi hari ini.

Menurutnya, anggota operasi kemudiannya menggunakan penjerut, tali dan kain untuk menangkap buaya berkenaan.
 
"Akhirnya buaya sepanjang tiga meter dengan berat kira-kira 180 kilogram itu berjaya ditangkap dan dibawa ke pejabat APM Kota Kinabalu menggunakan kenderaan.
 
"APM kemudiannya memaklumkan kepada pihak Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah berkenaan penangkapan buaya terbabit," katanya.
 
Katanya, operasi itu ditamatkan pada 1.09 pagi. "Tiada sebarang kejadian tidak diingini ketika operasi dan ia berjalan dengan lancar," katanya.

EmoticonEmoticon